Träningstips av Robin

Mina egna tips kommer ni att fÃ¥ se snart pÃ¥ bÃ¥de film och i text…. Jag ska nämligen spela in pÃ¥ Torsdag men mer om det kommer sen sÃ¥ här fÃ¥r ni lite andra tips

 

Svar på träningsfrågor

Hej på er! Här kommer mina svar på era frågor angående träning. Har jag varit otydligmed mina svar eller bara missuppfattat någon fråga så ber jag om ursäkt och hoppas att ni rättar mig. Enjoy!


– Hejsan! Intressant frÃ¥ga. Jag dricker otroligt sällan sportsdrycker som Gainomax etc.. Dricker jag sÃ¥dant sÃ¥ är det för att jag passerar dryckhyllan och ser att de har extrapris – Gainomax innehÃ¥ller bÃ¥de proteiner och kolhydrater och det kan man som träningsmänniska (Ã¥tminstone jag) aldrig fÃ¥ förlite utav. Nackdelen är att de innehÃ¥ller mycket socker och därav en anledning till att jag sÃ¥ sällan dricker just Gainomax.– Ã?rligt? Friski&svettis Core-jumpa!
– Testa volymträning, fungerar för mig. Förmodligen kör du samma typ av benträning och kroppen behöver variation för att utvecklas. Med volymträning menar jag att du bygger upp ett pump för att expandera musklera.. Ordval? Kör 30-40% lättare vikter än vad du brukar och öka kraftigt i set – tex stÃ¥ende vadpress, jag kör 70kg vanligtvis men under volymträning minskar jag ner till 40kg och kör 10×10 istället för 3×8 med 20-30 sekunders vila mellan varje set.

Hej, jag har två frågor angående tränging, den första är om sportdryckerna du dricker, typ gainomax, verkligen hjälper? Eller rättare sagt hjälper de dig någonting? Den andra är hur mycket skall man träna om man vill få synliga magmuskler? Hur gjorde du för att få dom? Vilken träning och hur mycket träning man behöver för en normalkroppsbyggd kille.

Om du syftar på de jag dricker efter varje träning så är det proteinshakes och gainers, pulver jag köper hem från Gymgrossisten. Proteinpulver och gainers innehåller ofta sötningsmedel istället för vanligt socker vilket kan diskuteras om det är bättre eller inte men det positiva är att du själv kan justera halterna av protein och kolhydrater som du vill, sen är det lite billigare också. Lägg på minnet att kroppen behöver både proteiner och kolhydrater senast en halvtimma efter avslutat pass för att maximera återhämtning och muskeluppbyggnad. Också därför är pulver ett smart alternativ då det ofta dröjer lite längra än så innan man kommer hem och får mat i magen, dock är det också viktigt att äta riktig mat efter ett avslutat pass (senast 1-1½ timma efteråt).

När det gäller synliga magrutor och hur mycket man bör träna så varierar det från person till person. Alla människor har magmuskler, mer eller mindre, och för att få de synliga behöver man minska underhudsfettet. Två magpass i veckan med minst 72timmars vila mellan passen, en proteinrik kost och 2 dagars cardio (fettförbrännande träning såsom spinning, intervaller m.m) fungerade för mig.

Vilken träning tycker du är bäst när det gäller att träna mage och rygg?

Hej, Jag har svårt att bygga större ben, känns som hur jag än tränar dom så blir dom starkare men knappast större. Så hur rekommenderar du att man äter och tränar för att lägga på sig på benen?

Hur tycker du man ska lägga upp träning och kost om man vill få fram så mycket magrutor som möjligt?
– Som sagt, det varierar frÃ¥n person till person och det gÃ¥r inte riktigt att bestäma sÃ¥här, men för mig fungerar 2 magpass i veckan för att bygga upp styrkan och volymen, och när jag vill fÃ¥ fram rutorna lägger jag in mer cardio i träningsschemat. Tänk pÃ¥ att om du tränar magen förmycket sÃ¥ fÃ¥r det en motsatt effekt. Att inte träna samma muskelgrupp mer än 2 ggr i veckan är en bra regel!

Tja! Hur påverkas tatueringar av träning? Blir de otydligare och fulare ifall man bulkar upp sig?
– Om du ökar kraftigt i vikt sÃ¥ töjs huden ut, och det kan medföra att tatueringarna även blir utöjda, men det är ingen större fara om man gÃ¥r upp eller ner nÃ¥gra fÃ¥ kilo, värre blir det upp mot 10kg+..

Jag vill förbränna fett på rumpan och nedre delen av ryggen, vilket pass på gymmet tror du är effektivast och går snabbast?
– Tjena! Det gÃ¥r inte att punktförbränna tyvärr om du inte tar till kirurgi. Däremot kan du förbränna och samtidigt göra problemomrÃ¥dena fastare. Rump och ryggträning kombinerat med intensiv konditionsträning och kalorisnÃ¥l kost är enda utvägen.

Vad ska man tänka på när man vill börja styrketräna?

– Att inte lyfta för tungt för att ”imponera”. Lyft i din egna takt och slarva inte! Hellre fÃ¥ ordentliga repititioner än fler och slarviga.. Sen rekomenderar jag verkligen att köra ett pass med instruktör, brukar ingÃ¥ pÃ¥ de flesta gym när man köper ett nytt gymkort!

För viktnedgÃ¥ng – Fler kalorier ut än in
För viktökning – Fler kalorier in än ut

Vart kan man hitta enkelt schema för hela kroppen på 3dagar/vecka?
Tex – Tisdag – Biceps, rygg och axlar, torsdag – Bröst, triceps och mage, lördag – Jumpapass med hög puls, eller benträning med avslut pÃ¥ rullbandet

När man precis börjat gymma, borde man köra lätta vikter och bli råstark sen börja pumpa eller kan man börja med en gång att pumpa?

РOm du inte har n̴gra muskler, vad ska du d̴ pumpa?

Tja Robin! Jag har precis ändrat min träning och ska bygga mer muskler, hur många repititioner borde jag köra?
– SvÃ¥rt att säga pÃ¥ rak arm men när jag bygger sÃ¥ kör jag 3-4 set x 10-6 rep och ökar 1-2kg per träningspass.
Om man vill fÃ¥ bort sina ”kärlekshantag” och den där kulan pÃ¥ nedre delen av magen, hur gör man dÃ¥? Räcker det att man gÃ¥r ut och gÃ¥r/joggar tre gÃ¥nger i veckan?
– Man reser sig upp frÃ¥n datastolen och gör nÃ¥got Ã¥t saken. Enkel mening att säga men svÃ¥rare att ta tag i. Testa att minska pÃ¥ kalorierna och ut och rör pÃ¥ dig. Powerwalk tre gÃ¥nger i veckan är ett jättebra exempel, ta trappor istället för hiss och promenader istället för bil/buss är ocksÃ¥ superbra!

 

Tänk på att inte stirra dig blint på kolhydrater och fett. Kolhydrater och fett är energi för att din kropp ska orka förbränna. Protein ska aldrig användas som energi.

Vad anser du är den bästa träningen för att få en platt mage?

– Core-jumpa och hängade benlyft

– Tjena! Här har du en länk till mina träningsscheman. Check it out!

Tja! Du har så sjukt snygg kropp. Hur ser dina gympass ut? Hur ofta kör du?

Hur är det med hantlar om man t ex kör biceps. Skall man ha sÃ¥ tunga sÃ¥ 3×10 är lagom eller 3×15, eller vad e bäst?
– Det märker man själv. Jag kör sÃ¥ att jag är ”slut” efter mina 4×12-6.. Aldrig fler repititioner än 12. Självklart öser jag inte pÃ¥ maximalt för det finns ju andra övningar därefter som kräver stykra frÃ¥n bicepsen. Lyft tungt men inte för tungt. Variera och hÃ¥ll koll pÃ¥ resultaten. Hur dina muskler ”bygger mest pÃ¥” märker du snart.

Hur går jag upp i vikt lättast? Jag har stora problem att få både muskler och fett att sätta sig. Jag är student så tipsa på bra billig mat man kan äta.

– Hejsan, jag har samma problem som dig, men ett otroligt högt kaloriintag och kontinuerlig styrketräning fungerar för mig. Det finns massor utav billiga recept därute – Min favorit är fiberpasta med tonfisk pÃ¥ burk och matlagningsgrädde… Mmm.. Smaskens!

Hej Robin! Vet du hur man ska göra för att gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler?
– Tyvärr, antingen gÃ¥r du ner och spar de muskler du har genom ett högt proteinintag, BCAA och kreatin, eller sÃ¥ tränar du och äter allt som kommer i din väg för att sedan gÃ¥ ner och spara de muskler du byggt upp under perioden.

Antal rep och set. Vad är bäst? Köra typ 3×8 eller variera vecka till vecka, 3×6, 3×8 sen 3×10 och göra sÃ¥ i löpande period?
– Vanligtvis kör jag 3×10-6. AlltsÃ¥, minskar antal repititioner ju tyngre vikter jag lyfter, allt under ett och samma pass. Att begränsa sig till ett och samma antal tycker inte jag är en bra idé. Vad händer när du ökar i vikter och inte klarar av att lyfta 3×10 som du planerat?

Tjena!
I dagsläget kör jag 5-6 pass per vecka och jag kompletterar min kost med två proteindrinkar och en gainer per dag. Nu funderar jag på att börja med kreatin, vad har du för erfarenheter av det? är det någon speciell typ av kreatin du rekommenderar?
– Kreatin är guds gÃ¥va till mänskligheten. Ta 10g innan träning och 10g efter träning. Under vilodagar tar du bara 10g. Allt stÃ¥r pÃ¥ förpackningen! För mig fungerar kreatin riktigt bra. Bygger upp ett skönt pump! Dock ska du köra pulverform och inte tabletter. Jag kör proukter frÃ¥n Star nutrition och är mer än nöjd!Tja, upptäckte att du har lagt upp din träning sÃ¥ att du kör t.ex. 3×10-10-8 vilket är tre gÃ¥nger mer än 3×10 som kanske är den vanligaste uppläggningen. Varför har du valt att lägga upp träningen sÃ¥ istället för att bara köra 3×10 med tyngre vikter?
– Hehe, tja! Jag tror du misstolkat min beskrivning (som kanske inte är den bästa sÃ¥ jag tar pÃ¥ mig skulden). Det jag menar i det här fallet är enbart 3(set)x10, 10, 8(rep)

 

Barnförklaring.. Tar vikter och lyfter 10 gÃ¥nger, vilar och ökar vikter, lyfter 10 gÃ¥nger, vilar och ökar vikter, lyfter 8 gÃ¥nger.. Klart med setet. 3×10-10-8 (- inte x). Det jag vill visa är pÃ¥ vilket sätt jag lyft under mina 3set, hade jag skrivit 3×10-8 hade jag lika gärna kunnat lyfta 9 rep en gÃ¥ng utav de tre. Försker bara fÃ¥ läsare som inte förstÃ¥r att förstÃ¥.

 Detta inlägg tog jag från min vän Robin Fröström som har bloggen www.stilrobin.com

2 tankar om “Träningstips av Robin

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.