Lite myter jag vill döda……..Om Träning

Jag ska själv snart börja träna igen och hÃ¥ller med om att vissa myter inte stämmer vad säger er erfarenhet? Själv blev jag lite förvÃ¥nad…. Nu jävla sÃ¥ kan jag alltsÃ¥ dricka lite om jag träna jippiii… heeh

Bobby

Morgonträning är mest effektivt för fettförbränning

Falskt.

â?? Det är hur länge du tränar som avgör om du bränner fett, inte tidpunkten. PÃ¥ morgonen är du dessutom ganska tömd pÃ¥ energi och dÃ¥ använder kroppen musklerna som energikälla, träningen blir alltsÃ¥ nedbrytande och inte uppbyggande, säger näringsforskaren Magnus Nylander.

  Vibrationsbälten från tv-reklamen funkar inte.

Sant.

â?? De är i stort sett verkningslösa. Bältena som skickar ut elektriska impulser skulle man behöva ha pÃ¥ sig i stort sett dygnet runt i tre veckor, säger sjukgymnasten Mikael Klotz.

  �ter du efter klockan 18 går du upp i vikt

Falskt.

â?? Ã?mnesomsättningen förändras förändras högst marginellt under tiden man är vaken sÃ¥ det är ingen fara att äta senare. Ska du träna pÃ¥ morgonen dagen efter bör du dessutom fylla pÃ¥ energiförrÃ¥det pÃ¥ kvällen, säger säger näringsforskaren Magnus Nylander.

  Att stretcha efter träningen ger ingenting

Delvis sant.

â?? Enligt vetenskapliga undersökningar ger statisk (stilla) stretching inte mycket. Samtidigt mÃ¥r mÃ¥nga bättre efterÃ¥t, sÃ¥ det finns ingen anledning att sluta om man tycker det är skönt. Dynamisk stretching under exemepliva uppvärmning eller nervärmning (där man rör sig) ökar rörligheten i lederna, säger tidigare OS-triathleten Joachim Willén.

  Törst är ingen bra mätare på kroppens vätskebehov eller uttorkningsgrad

Sant.

â?? MÃ¥nga är inte törstiga och har ändÃ¥ vätskebrist. Man mÃ¥ste helt enkelt räkna ut hur mycket man behöver, det finns modeller för det, säger näringsforskaren Magnus Nylander.

  Får man inte träningsvärk har träningen inte gett något

Falskt.

â?? Tränar man mycket och regelbundet fÃ¥r man sällan träningsvärk. Den kommer i stort sett bara om man tränat fel eller om om man kör övningar kroppen inte är van vid, säger förre brottaren Martin Lidberg.

 

  Träningen förstörs om man dricker alkohol efteråt

Falskt.

â?? Ett till tvÃ¥ standardsglas vin har ingen större inverkan pÃ¥ kroppen utifrÃ¥n träningssynpunkt. SmÃ¥ intag av vin har snarare en skyddande verkan pÃ¥ hjärtat, säger närings.

  Promenader är bättre än att springa snabbt

Falskt.

â?? Att fÃ¥ upp pulsen när man tränar är är effektivare, man förbrukar mer energi ju tuffare träningen är. Dessutom hÃ¥ller sig energiförbränningen pÃ¥ en högre nivÃ¥ lÃ¥ng tid efterÃ¥t jämfört med en promenad, säger tidigare OS-triathleten Joachim Willén.

  Uppvärmning är bara slöseri med tid

Falskt.

â?? Den sätter igÃ¥ng blodsystemet och annat i kroppen inför den kommande träningen, man reducerar även skaderisken. Kroppen ställer in sig pÃ¥ att utsättas för ansträngning, säger OS-triathleten Joachim Willén.

  Du kan punktförbränna bort fett

Falskt.

â?? En vanlig missuppfattning är att om jag kör massa situps sÃ¥ försvinner fettet pÃ¥ magen. Du kommer ju träna upp magen men fettet tas frÃ¥n fettdepÃ¥erna i kroppen oavsett var de sitter, säger näringsforskaren Magnus Nylander.

Vad tycker ni själva jag lyssnar gärna pÃ¥ er om ni har lite egna träningstips….

7 tankar om “Lite myter jag vill döda……..Om Träning

  1. Lisen says:

    Bra info, kul att du tar upp det. Håller på med ett projekt där hälsa ska ingå.

    Pratat med en doktor vid namn Jerker som hjälper folk att komma in i ett hälsosamt liv. Viktigt att veta att sådant som att gå ut med hunden inte räknas som motion. För att kunna kallas för motion ska man kunna få upp ett flås och hålla igång det i minst en halvtimme. Om man går ut med hunden måste man stanna ett antal gånger pga hundens behov.

  2. Isabella från �rebro says:

    Mycke bra tips. Tycker verkligen allt stämmer. Speciellt blir jag irriterad på folk som säger ät inte efter kl 18. Det är den totala mängden under en dag som gäller eller vad man ska säga hehe.
    Pusssssssss

  3. Kim says:

    Hej Bobby !

    Du har pratat lite om att du skulle börja träna igen o komma igång 🙂
    tänkte bara tipsa om en blogg som kan vara motiverande,
    de är en gammal kroppsbyggare på elitnivå som har vart från träning i typ 4 år o nu ska han börja sin träning igen.
    En helkropps förändring på 2 månader.
    Kolla in den =), hoppas den kan vara motiverande, de är den för mig iaf 🙂
    Mvh / kim

    http://www.levrone.com/kevin/page26/page26.html där är bloggen

  4. M says:

    Haha! Känner verkligen igen det där med träningsvärken! Jag har tränat regelbundet i snart 9 månader och jag har inte haft träningsvärk på typ… 8 månader. Ett tag vart jag nästan lite misstänksam, tänkte att jag tränade fel eller att det inte var effektivt nog. Numera är lite träningsvärk bara välkommet! 🙂

  5. Finlandssvensk says:

    det beror hur du ser på saken med morogonträningen. eftersom kroppen först bränner kolhydraterna bort före den går över till fett, så ifall man vill bränna bränna massor så bränner man ju snabbare fett om man tränar på morgonen F�RE man äter.. så på det viset kan jag förstå att folk antar att morgonträning är bättre

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.